کد مطلب:52139
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
اين مطلب كه بعضي انسانها سالم و بعضي ها ناقص و بيمار هستند و چگونه با عدالت خداوند سازگار است ؟
بر اساس نظريه فلاسفه اسلامي كه مستفاد از آيه 49 سوره قمر است «اناكل شيء خلقناه بقدرو ما امرنا الا...» همه جهان از آغاز تا انجام با يكارادة خدايي و بي نهايت چيز بوجود ميآيد نه با ارادههاي جدا جدا، بلكهفقط با يك اراده آن هم يك ارادة بسيط. به موجب اين عقيده براي آفرينشنظام خاص و قانون و ترتيب معيني است و ارادة خدا به وجود اشياء عينارادة نظام است .از همين جاست كه قانون علت و معلول و يا اسباب ومسببات بوجود ميآيد. معناي آن اين است كه هر معلولي علت خاص و هرعلتي معلول خاصي دارد و نه يك معلول مشخص. در حقيقت هر موجود وهر شيء در نظام علت و معلول جاي مشخص دارد؛ يعني، هر معلولي،معلول شيء معيني است و علت شيء معيني است. پس اگر ديده ميشودمعلول ناقص است حتماً علت آن ناقص بوده و درست انجام نگرفته؛ پس اگرعلت يك شي با شرايط خاصي كه بايد داشته باشد دارا باشد، معلول آن نيز باهمان شرايط و خاصيت پديد ميآيد و چنانچه علت يك شي شرايط خاص ومعين را دارا نباشد قهراً معلول آن نيز ناقص خواهد بود، مثلاً اگر درختي ازشرايط آب و هوايي و زميني مناسب برخوردار نباشد از رشدي مناسببرخوردار نخواهد بود. بنابر اين نظام جهان بر اساس اسباب و مسببات است،در نتيجه ارتباط مستقيم با خدا ندارد. (برگرفته از كتاب عدل الهي آيت اللهمطهري)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.